Recordaantal mensen dat kennellicenties aanvraagt: het draait allemaal om het geld

Dit is een nogal ongemakkelijk onderwerp om aan te pakken, maar mijn man en ik zijn de afgelopen vier decennia betrokken geweest bij het professioneel fokken van honden en AKC-tentoonstellingen van Labradors, samen met onze plaatselijke hondenclub, betrokkenheid bij het raadplegen van hondenwetgeving met onze lokale vertegenwoordiger en verschillende hondenclubs.

In die tijd, sinds we labradors fokken, hebben we echt nooit een ‘recessie’ doorgemaakt en hebben we mensen uit het hele land laten reizen om onze pups te krijgen. Een van de ongemakkelijke dingen die ik zowel heb waargenomen als bewijs heb gekregen van onze staat, is dat er meer (schrikbarend hoge!) hoeveelheden mensen zijn die kennelvergunningen aanvragen dan ooit tevoren. Het lijkt erop dat veel mensen dollartekens zien, maar niet begrijpen hoe ze moeten fokken volgens een standaard van kwaliteit en consistentie met gezondheidsverklaringen en temperament.  Ze zien een manier om geld te verdienen en een creditcard af te betalen. Zodra mensen om puur financiële redenen kennels beginnen, weet ik zeker dat de honden lijden, en dat geldt ook voor de potentiële kopers. Onze staatshondenclubs hebben bevestigd dat er sinds 2021 een ALARMEREND aantal kennelvergunningen is aangevraagd. Naarmate de recessie zich opstapelde, zijn ze exponentieel toegenomen.

Ik zou je willen aanmoedigen, als je op internet op zoek bent naar een puppy, om de fokker te vragen hoe lang ze dat ras al tentoonstellen en fokken en hen ook specifieke vragen over het ras te stellen om te zien wat hun kennis is. Vraag of ze hun honden showen (dit houdt ze verantwoordelijk voor AKC-keurmeesters en exposanten), en of ze lid zijn van een lokale AKC-kennelclub (waardoor ze lokale verantwoording afleggen). Vraag hen naar een gezondheidsgarantie, die zijn tegenwoordig zeldzaam en mensen nemen graag je geld aan en huilen dan arm als er iets misgaat. Zorg ervoor dat u vraagt naar de gezondheidsgarantie en ook naar hun beleid over wat ze doen als u problemen ondervindt met een puppy, God verhoede. Zoveel fokkers die ik ken geven gewoon geen garanties meer. Niets. Je moet je afvragen waarom. Sommigen nemen de pup niet eens terug.

De beste kwalificerende vraag voor een fokker is: “Waarom fok je het ras dat je fokt?” Als ze iets anders antwoorden dan: “Ik verbeter de AKC-rasstandaard van dit ras en heb er mijn leven aan gewijd”, dan wilt u misschien verder zoeken naar een fokker met meer geschiedenis en begrip van het ras, zodat zij u in de toekomst kunnen helpen en u aanbevelingen kunnen geven die specifiek zijn voor uw ras gedurende het hele leven van uw hond.

(Romeo)

Zorg ervoor dat uw fokker of kennel een kennelvergunning heeft en u het NUMMER kan geven. Zo niet, dan worden ze niet geïnspecteerd en kunnen ze onhygiënische of onmenselijke omstandigheden hebben – dit betekent dat de staat ze regelmatig inspecteert en ervoor zorgt dat ze volgens de optimale normen werken.

Logo van de lokale club (Tioga County Kennel Club)